Bedre lyd er bare begynnelsen. Vi er lidenskapelige teknikere, utviklere, forskere, forhandlere, markedsførere ... og drømmere. Ett mål forener oss – å skape produkter og opplevelser som kundene våre ganske enkelt ikke kan få noe annet sted. Hvis du vil vite mer, må du gjerne utforske videre.
Vi har en enkel bedriftsfilosofi: finne bedre løsninger, lage bedre produkter og bidra til at folk kan få glede av det de liker best. Alt vi gjør, understøtter denne filosofien og ansporer oss til videre arbeid. Det startet da Dr. Bose grunnla selskapet i 1964, og fortsetter i dag med nyskapende, lidenskapelige ansatte over hele verden.
Og selv om det er sant at selskapet er bygd på forskningsarbeid, er visjonen vår styrt av menneskelige interesser – hvordan bedre lyd virker på oss eller hva det betyr å ha produkter som fungerer akkurat slik du vil, eller hvorfor skikkelig kundeservice ikke bare er bra å ha, men et løfte vi holder.
Men kanskje det viktigste prinsippet vi lever etter, er at innovasjon ikke er et mål, men en reise som krever nye ideer fra nye deltakere. Så vi inviterer nyskapere, oppfinnere, drømmere og talentfulle personer fra alle yrkesområder til å komme med de store ideene, lidenskapen og entusiasmen sin til en karriere i Bose. Finn ut hvordan du kan bli en del av innovasjonen vår.
1929: Amar Gopal Bose ble født
Ble født i Philadelphia, USA, med en bengalsk far (Noni Gopal Bose) og en amerikanskfødt mor av engelsk og tysk avstamming (Charlotte).
1930-årene: Utvikle et godt øre for musikk
Unge Amar Bose studerer fiolin i mange år (noe motvillig, som så mange barn) og utvikler et godt øre for musikk og en livslang interesse for klassisk musikk.
1940-årene: Byens største reparasjonsverksted for radioer
Selv om han bare er tenåring, reparerer Amar Bose ødelagte radioer i kjelleren hjemme hos foreldrene for å forsørge familien da farens importbedrift går dukken under andre verdenskrig.
1947: Alle fedres drøm – utdanning på MIT
Amar Bose oppfyller farens drøm om at sønnen skal studere ved det mest prestisjefylte teknologiske universitetet samt sitt eget ønske om å lære å utvikle elektroniske produkter i stedet for bare å reparere dem.
1948: Dårlig start på MIT
Amar Bose oppdager at han er mye dårligere forberedt for MIT enn de andre studentene ved universitetet. Han reduserer derfor fritiden sin (inkludert det å høre på musikk) til bare noen få timer i uken, slik at han heller kan fokusere på studiene. Innen året er omme, har han gjort det så bra at han har oppnådd fullt stipend, og fortsetter med å ta bachelor- og mastergrad i elektroteknikk.
1953: Blir med i MITs legendariske Research Laboratory of Electronics (RLE)
Amar Bose arbeider med statistisk kommunikasjonsteori på RLE sammen med tre professorer som skal bli mentorene hans for resten av livet: Jerome Wiesner, Yuk Wing Lee og Norbert Wiener.
1956: Amar blir dr. Bose
Amar Bose tar doktorgrad i elektroteknikk med en banebrytende matematisk doktoravhandling, A theory of nonlinear systems, basert på materiale opprinnelig utarbeidet av den verdenskjente matematikeren dr. Norbert Wiener.
1956: Lidenskap for bedre lyd
Dr. Bose feirer PhD-graden med å kjøpe seg et nytt Hi-Fi-anlegg. Selv om han velger systemet etter å ha analysert spesifikasjonene selv, synes han at lydkvaliteten på den vinnende designen er skuffende. Dette gjør at han blir såpass nysgjerrig på hva det skyldes, at han begynner å studere og forske på akustikk ved MIT på fritiden.
1957: Motvillig lærer
Dr. Bose blir rekruttert som lærer ved MIT for å forelese i Introduction to network theory. Til tross for at han heller ville ha forsket, bestemmer han seg for å bli den beste læreren han kan bli. I prosessen revolusjonerer han det som skal bli universitetets største fag på bachelornivå.
1964: Bose Corporation blir grunnlagt
I stedet for å se etter et eksisterende selskap som kan lisensiere høyttalerpatentene hans, oppretter dr. Bose sitt eget firma. På dagtid utvikler han og de to ansatte strømstyringssystemer for militæret og andre offentlige organer. Om kvelden utforsker de akustikk og høyttalerdesign.
1966: Første forbrukerprodukt: 2201-høyttaler
Selskapet lanserer den første høyttaleren. Selv om produktet teknologisk sett er overlegent tradisjonelle høyttalere, gjør den høye prisen pluss selskapets naivitet når det gjelder markedsføring og salg, at forbrukerne er svært lite interessert i det. Salget går derfor elendig. Lærdommen: Produkter må være både praktiske og nyskapende.
1968: Den revolusjonerende 901-høyttaleren endrer hvordan man lytter til musikk
Det banebrytende høyttalersystemet er basert på omfattende forskning på høyttalerdesign og psykoakustikk og blir umiddelbart populært på grunn av den enestående evnen til å gjengi selve essensen og den følelsesmessige virkningen av en live konsert på en enda bedre måte. Et nytt fokus på forklaring og demonstrasjon under salg bidrar til å gjøre 901-høyttaleren til en stor salgssuksess.
1972: Begynnelsen på global vekst
Gjennom en lydforhandler i Bad Homburg i Tyskland blir Bose-produktene for første gang solgt utenfor USA.
1972: En drøm går i oppfyllelse
Tidlig i selskapets historie uttrykte dr. Bose et ønske om en dag å flytte selskapets hovedkontor fra Natick til The Mountain, en prominent beliggenhet i Framingham i Massachusetts (USA). Endelig får han belønning for strevet, selv om det da krevde en stor investering for et selskap på den størrelsen.
1972: Oppretting av avdelingen for profesjonelt utstyr
Etter å ha oppdaget at profesjonelle musikere brukte Bose 901-høyttalere som PA-anlegg og scenemonitorer, utvikler selskapet Bose 800, som med en utjevner og åtte 4 1/2" drivere oppnår maksimal lydkvalitet. En ny avdeling har oppstått, og denne skal komme til å gjøre en rekke store teknologiske fremskritt i årene som kommer.
1975: Verdens mestselgende høyttaler lanseres
Bose gjør virkelighetsnær lyd tilgjengelig i høyttalere så små at de passer i bokhyllen. Kvaliteten og prisen gjør at høyttaleren Bose 301 Direct/Reflecting blir verdens mestselgende høyttaler i mange år fremover.
1978: Jakten på støyreduserende teknologi begynner
På en transatlantisk flygning med Swiss Air blir dr. Bose skuffet over at lyden han hører i de på den tiden nye elektroniske hodetelefonene, forstyrres av støyen fra flyet. Allerede før flyet lander bare timer senere, har han tenkt ut matematikken for støyreduserende hodetelefoner.
1982: Et førsteklasses lydsystem brukes for første gang i en Cadillac Seville
Bose lanserer en helt ny lydkategori og blir det første selskapet til å tilby fabrikkinstallerte lydsystemer som er spesialkonstruerte for akustikken i en bestemt bilmodell.
1984: Revolusjonerende Hi-Fi-lyd som fyller rommet, fra et system som får plass på bordet
Et tiår med Bose-forskning resulterer i patentert akustisk waveguide-teknologi som gir samme gode ytelse i et kompakt alt-i-ett-system som et stort system med flere komponenter. Acoustic Wave music system lanseres og får umiddelbart rosende omtaler.
1986: Prototypen på støyreduserende hodetelefoner blir med på historisk flygning
Selv om Bose fortsatt utvikler aktivt støyreduserende hodetelefoner, gjør selskapet to prototyper tilgjengelig for å bevare hørselen til pilotene Dick Rutan og Jeana Yeager på den rekordsettende jordomflygningen uten stopp med Voyager.
1987: Acoustimass 5 omdefinerer hjemmestereo
Med nypatenterte Bose-teknologier kan bittesmå kubeformede høyttalere gi konsertaktig lyd, mens bassmodulen, som gir de dype og lave frekvensene, kan skjules. Innen få år blir Acoustimass-systemene den nye standarden innen Hi-Fi-hjemmesystem og fortsetter å dominere det voksende markedet for hjemmekino.
1987: Årets oppfinnere
Dr. Bose og dr. William R. Short vinner prisen for Årets oppfinnere, som utdeles av Intellectual Property Owners Education Foundation, for waveguide-høyttalersystemet.
1988: Første offisielle leverandør av lydsystemer til OL
Bose blir det første selskapet til å levere lydsystemer til hvert eneste arrangement under vinter-OL i Calgary i Canada.
1989: Første kommersielle hodetelefoner med Acoustic Noise Cancelling
Bose revolusjonerer flygning for piloter ved å lansere hodetelefoner som effektivt reduserer støy, er behagelige og kan brukes til kommunikasjon.
1990: Setter standarden for lydutstyr til hjemmet
Bose Lifestyle-systemer gir hjemmelydanlegg med en helt ny ytelse og enkelhet ved å eliminere behovet for store høyttalere og stativer med komponenter.
1991: Undersøker kald fusjon
Bose setter sammen et team med fysikere, kjemikere og materialforskere som eksperimenterer i årevis i et forsøk på å bevise eller motbevise kald fusjon. Forskningen avdekker en brist i den opprinnelige forskningen og gjør grundig rede for den feilaktig rapporterte ekstra energieffekten i teorien om kald fusjon.
1993: Bose Wave gir radiokonseptet ny mening
Boses patenterte akustiske waveguide-teknologi lanseres på nytt i et lite musikksystem som kan plasseres på bordet. Det omdefinerer radiokonseptet ved å gi en fyldig, dyp lyd som man aldri tidligere har hørt fra et så lite apparat. Selv om den koster 349 dollar, nesten ti ganger så mye som en vanlig klokkeradio, blir Wave-radioen et svært populært produkt blant de som kjøper det, og en stor salgssuksess.
1993: Første Bose-butikk
Bose åpner sin første butikk i Kittery i Maine (USA).
1994: Et gjennombrudd innen lydforutsigelse
Bose kunngjør en ny teknologi og et verktøy som gjør at akustikkteknikere og kundene deres kan høre den lyden en lytter kommer til å høre fra et hvilket som helst sete i et bestemt lokale – før bygningen i det hele tatt er satt opp eller noe lydutstyr er installert. I løpet av årene som kommer, blir Auditioner-lyddemonstratoren brukt på tusenvis av prosjekter over hele verden, også lydsystemer i Det sixtinske kapell i Peterskirken i Roma, Den hellige moskeen i Mekka og i OL- og VM-arenaer.
1997: Basshøyttaleren Bose Nd brukes for første gang i en bil
Denne banebrytende Bose®-teknologien, som gir kraftig lyd samtidig som den opptar mindre plass enn en vanlig basshøyttaler, brukes for første gang i en Chevrolet Corvette.
1998: Aviation-hodesett blir mindre, lettere og bedre
Det nye Headset X med nyskapende TriPort-teknologi øker komforten for piloter, samtidig som det gir en støyreduksjon som kan sammenlignes med de større og tyngre Bose-modellene som først etablerte kategorien aktiv støyreduksjon. Headset X skal fortsette å dominere denne kategorien, og Bose utnevnes til nr. 1 blant produsenter av hodetelefoner ni år på rad i undersøkelser gjennomført av tidsskriftet Professional Pilot.
1998: Den første internasjonale Bose-butikken
Boses første internasjonale butikk åpner i New Delhi. Om litt skal Bose drive hundrevis av butikker på fire kontinenter.
1998: AudioPilot-teknologi hever standarden på billydsystemer
Denne revolusjonerende kretsteknologien for støykompensasjon, som overvåker og justerer musikksignalet som svar på bilens hastighet og utvendig støy, lanseres i Cadillac Seville STS.
2000: Banebrytende Bose-teknologi endrer flyreiser for alltid
QuietComfort-hodetelefonene bygger på den suksessfulle Bose Acoustic Noise Cancelling-teknologien for hodetelefoner og endrer flyreiser for passasjerer for alltid ved at de i betydelig grad reduserer støy og gir bedre lydkvalitet på underholdningen på flyet enn noensinne.
2001: Den anerkjente MIT-professoren pensjonerer seg
I tillegg til å ha vært adm.dir. i selskapet han selv grunnla, var Dr. Bose professor ved MIT i 45 år. Dr. Bose ble ved mange anledninger lovprist av studenter og stab for undervisningen sin, og fagene hans var kjent som noen av de mest krevende – og populære – fagene ved universitetet.
2003: En ny metode for å forsterke livemusikk
Ved å erstatte konvensjonelle PA-systemer, scenemonitorer og scenelydforsterkere sprenger Bose L1-systemet grenser innen forsterkning av livemusikk. Det bygger på de uvanlige egenskapene til en spesiell høyttaler, 2 m høy og bare 12 cm bred, som plasseres bak hver enkelt musiker.
2004: Ny Bose-avdeling: ElectroForce-systemene for lineær bevegelse
Bose tar i bruk aktuatorteknologien for lineær bevegelse på et nytt område og starter en ny virksomhet gjennom Bose ElectroForce Systems Group, en ledende leverandør av instrumenter for materialtesting og holdbarhetssimulering til forskningsinstitusjoner, universiteter, produsenter av medisinske apparater og teknologiselskaper over hele verden.
2004: Et hemmelig forskningsprosjekt som har pågått over flere tiår, avdukes
Bose kunngjør resultatene fra et hemmelig prosjekt til pressen og bilbransjen – en revolusjonerende opphengsteknologi for bil som bruker elektromagnetiske aktuatorer i stedet for fjærer eller hydraulikk, noe som gir en biltur som er mer behagelig enn i en luksusbil, med enklere manøvrering enn en sportsbil.
2004: Lyd til iPod
SoundDock digital music system etablerer seg raskt som lydstandarden for iPod-kompatible høyttalersystemer, og gjør det mulig for iPod-brukere å dele musikken med andre og lytte til musikk uten å begrenses av øreproppene.
2008: Hall of Fame
Dr. Bose blir innlemmet i National Inventors Hall of Fame i Akron i Ohio (USA) for alt han har oppnådd innen lydteknologi, som «har hatt betydelig innvirkning på kvaliteten på livet vi lever».
2008: Årets internasjonale designteam
Bose mottar den prestisjefylte prisen Red Dot International Design Team of the Year for kontinuerlig nyskapning og gjennomføring innen design.
2009: Ny standard for støyreduserende hodetelefoner
Bose, som allerede er markedsledende innen støyreduserende hodetelefoner, lanserer QuietComfort 15-hodetelefonene, som er et stort fremskritt innen støyreduksjonsteknologi. Produktet blir raskt gullstandarden for personer som flyr mye, og det blir en stor salgssuksess.
2009: Første energieffektive serie med lydsystemer
Chevrolet Volt blir den første bilen med denne teknologien, som gir akustikk av høy kvalitet og samtidig 50 % lavere energiforbruk enn konvensjonelle systemer.
2010: Ny teknologi beskytter sjåførene mot skadelig vibrasjon fra veien
Ved hjelp av Bose-teknologi for setefjæring erstatter Bose Ride-systemet konvensjonelle seter med luftfjæring i tunge kjøretøy. Dermed får sjåførene et helt nytt nivå av beskyttelse mot skadelig vibrasjon fra veien.
2010: Bedre lydkvalitet for piloter på flyet: A20 Aviation Headset
Bose lanserer det mest avanserte Aviation headset noensinne, med større støyreduksjon, bedre komfort og Bluetooth®-tilkoblingsfunksjoner for GPS og mobiltelefoner.
2010: Forbedret og forenklet hjemmekinoopplevelse
Bose lanserer VideoWave entertainment system, en HD-TV med hjemmekinolyd fra et lydsystem med 16 høyttalere som helt og holdent er bygd inn bak skjermen, og kombinerer det med en helt ny type fjernkontroll som gjør alt mye enklere.
2010: Håndtering av kjøretøystøy gjennom ASM-teknologi (Active Sound Management)
Denne nye teknologien baserer seg på over 30 år med Bose-forskning innen akustikk og støyreduksjon og ser lyset første gang i en Cadillac Escalade og en Infiniti M. Den gjør at bilprodusenter kan kontrollere støy fra kupeen mer effektivt uten at det går på bekostning av bilens særegne lyd.
2011: En ny standard innen mobil lyd
SoundLink trådløs mobilhøyttaler kan kobles til en smarttelefon eller annen Bluetooth-aktivert enhet, slik at musikk kan spilles av høyt nesten hvor som helst. En helt ny kombinasjon av ytelse, mobilitet og holdbarhet.
2011: Dr. Boses gave til MIT
Dr. Bose donerer mesteparten av Bose Corporations B-aksjer til MIT. Utbyttet på disse aksjene brukes til å opprettholde og videreutvikle MITs visjon for utdanning og forskning. Selskapet skal forbli privateid og uavhengig og fortsatt drives i samsvar med de opprinnelige verdiene og styrende prinsippene.
2013: Dr. Amar Gopal Bose dør i en alder av 83
«Dr. Bose grunnla Bose Corporation for nesten 50 år siden med et sett styrende prinsipper sentrert rundt forskning og nyskapning. Det fokuset har aldri endret seg, og kommer aldri til å gjøre det.» Bob Maresca, president og nyutnevnt adm.dir., Bose Corporation.
2013: Nok et gjennombrudd innen støyreduserende hodetelefoner
QuietComfort 20-hodetelefonene er de første ørepluggene med støyreduksjon fra Bose som regnes som et stort gjennombrudd innen støyreduksjon, lydkvalitet og komfort. De kan brukes til å lytte på to måter: Én måte stenger verden ute, og den andre lar deg følge med på omverdenen. Selskapet har fått flere patenter for dette produktet enn for noe annet produkt i sin historie.
2013: SoundLink Mini blir en suksess
Den superkompakte SoundLink Mini Bluetooth®-høyttaleren får plass i håndflaten din, kan kobles trådløst til en smartenhet eller et nettbrett og gir personlig høytlytting på et helt nytt nivå når det gjelder ytelse og kvalitet. Den blir det raskest selgende produktet i Boses historie.
2013: Revolusjonerer lytting til musikk via Wi-Fi® i hjemmet
SoundTouch-musikksystemer med Wi-Fi gir virkelighetsnær lyd i hvert eneste rom i huset. Brukere kan nå strømme musikk trådløst fra Internett, musikkbiblioteker og andre musikktjenester bare med ett enkelt trykk.
2013: Førsteklasses lyd: nå i 15 globale bilmerker
30 år etter at Bose inngikk et samarbeid med General Motors og revolusjonerte bransjen for høykvalitets lydsystemer i bil, finnes Bose®-systemer i over 100 bilmodeller fra mer enn 15 produsenter.
2014: Utnevnt til en av de fem mest innovative merkene for syvende året på rad
Bose vinner sin sjuende Plus X Award siden 2007. Dette er den største konkurransen for teknologi-, sports- og livsstilsvaremerker.
2014: De offisielle hodetelefonene i NFL
Bose leverer støyreduksjonsteknologi til NFL, noe som forbedrer trenernes kommunikasjon på banen, og gir en bedre kampopplevelse for fans på stadion og hjemme foran TV-en.
2014: Det mest respekterte navnet i lydbransjen
Bose blir globalt anerkjent som det mest respekterte navnet innen lyd. Fra to ansatte ved et lite kontor i Natick i Massachusetts til et selskap som strekker seg over flere kontinenter og kategorier.
Selskapet er i dag fortsatt privateid og uavhengig, like oppsatt på å bevare grunnprinsippene og like opptatt av kundene som det var i 1964. Og i dag hyller og takker Bose ydmykt alle de millionene av mennesker verden over som har valgt Bose de siste femti årene.
2015: Panaray-systemet imponerer både passasjerer og kritikere
Uansett hva slags musikk du hører på i Cadillac CT6, får du glimrende lyd fra Bose. For å skape en førsteklasses opplevelse som er Cadillacs signaturkjøretøy verdig, har vi tilpasset noen av våre beste nyvinninger fra alle hjørner av selskapet. Vi brukte støyreduksjonsteknologien til hodetelefonene våre for å fjerne støyen fra veien. For å skape lyd der det ikke er høyttalere, benyttet vi Array-høyttalerens nyskapende løsning for hjemmekinoprodukter. Vi inkluderte til og med anti-etterklangsteknologier fra vår egen bilforskning. Systemet er så finjustert at teknikerne våre brukte tre år på å perfeksjonere det.
2016: Skillet mellom bransjedefinerende ytelse og moderne kunst viskes ut
Ved at vi hele tiden har lært av våre tidligere oppnåelser, har vi fått et omdømme for å skape kraftigere, men likevel mindre versjoner av produktene våre for hver nye generasjon. Men med Lifestyle 650 home entertainment system er det ikke bare lyden som imponerer. Glasstoppen til Acoustimass-bassenheten ble laget av det samme selskapet som er kjent for å lage vinduer til italienske superbiler. Satellitthøyttalerne er laget av ekstrudert aluminium med 4000 presisjonsdrillede hull.
Da vi fikk den prestisjetunge Red Dot-prisen for beste design, sa juryen følgende: "Alle elementene til dette systemet er perfekt satt sammen med tanke på form og funksjon. Den kompakte og reduserte designen gjør at brukerne kan fokusere på lydkvaliteten."
2017: Programvareteknikerne våre begynner å jobbe med en ny kode
Da vi lanserte de første trådløse hodetelefonene våre med aktiv støyreduksjon, ble de raskt vårt mest populære produkt noensinne. Bare et år senere introduserte vi QC35 Series II, som ga kundene våre umiddelbar tilgang til Google Assistant. Men for å kunne bygge talekontroll inn i QC35 II måtte vi først starte et samarbeid med Google-teamet. Ved å samarbeide med koderne deres gjorde vi mer enn å skape verdens første hodetelefoner med en egen Google Assistant-knapp. Vi startet en helt ny prosess for samarbeidsbasert design.
2017: Forbedre samtaler ved å høre på kundene våre
I 1997 mottok dr. Bose et brev. Det var et håndskrevet brev fra en kunde som spurte om det ville være mulig for selskapet å utvikle hodetelefoner som kunne hjelpe mennesker med å høre samtaler like tydelig som musikk.
Noen av teknikerne i forsknings- og utviklingsavdelingen vår hadde lurt på det samme – og hadde begynt å arbeide med prototypen sin. Selv om kundens spørsmål var enkelt, var svaret utrolig komplisert. Før vi kunne dele Hearphones med resten av verden, tok det flere team nesten 20 år med eksperimentering å utvikle og tilpasse de forskjellige nye teknologiene vi trengte, inkludert støyreduksjon og brukerjusterbar tilpasning. Men basert på brevene vi har mottatt etter å ha lansert Hearphones, så var det verdt det.
Fremtiden
Vi gleder oss. Vi har jo bare nettopp begynt.
Avdelingen for profesjonelle produkter utvikler spesialbygde løsninger for større prosjekter. De jobber tett sammen med oppdragsgiveren for å skape en lydopplevelse som lever opp til Boses renommé. Du kan også finne spesialutviklede støyreduserende Bose®-produkter hos militære styrker rundt omkring i verden som daglig opplever høye støynivåer i tjenesten.