EN IDÉ BLE EN BESETTELSE. OG DETTE PREGER OSS ENNÅ.
Historien om Bose
Du kan nok si at vi er best kjent for lydproduktene våre. Men vet du hva vår største lidenskap er? Det er å finne nye og bedre løsninger. Vårt motto er «Drøm om noe bedre, og tenk på hvordan du kan oppnå det.» Vi inviterer deg til å oppleve de første 50 årene med innovasjon fra Bose, fra de første støyreduserende hodetelefonene for forbrukere til et revolusjonerende setefjæringssystem for lastebilsjåfører.
Se filmen The Gift regissert av Oscar-vinneren Morgan Neville (Beste dokumentarfilm 2014: 20 Feet from Stardom).
BEGYNNELSEN
Historien til Bose begynner med historien om en gutt som var fascinert av elektronikk, som tok ting fra hverandre, fant ut hvordan de fungerte og drømte om at han en dag også skulle finne opp noe.
Radioreparasjonstjeneste
Som tenåring etablerte Amar Bose en suksessrik radioreparasjonstjeneste fra huset til familien. "Vi satte opp skilt i alle de små jernvarebutikkene der faren min pleide å selge importerte varer", sa Dr. Bose en gang i et intervju. "På skiltet sto det "Vi reparerer radioer". Så folk leverte radioene sine i butikken, og jeg tok dem med hjem og reparerte dem. Butikken fikk 10 % av inntekten. Jeg hadde en liten avtale med faren min om at hvis jeg opprettholdt gode karakterer, kunne jeg gå på skolen bare fire dager i uken, og så ville han skrive en melding om at jeg hadde vondt i hodet eller lignende. Alle lærerne visste om det. Jeg var alltid borte på fredager, så på mandag spurte de meg om hvor mange radioer jeg hadde reparert."
SELSKAPET
Da Dr. Bose gikk på MIT, opparbeidet han seg en rekke patenter, og i stedet for å lisensiere dem til et annet selskap, bestemte han seg for å starte sitt eget selskap.
De tidlige årene
Da selskapet ble etablert, var det mye diskusjon om hva man skulle kalle det. Til slutt sa Y. W. Lee, en av veilederne til Dr. Bose fra MIT, følgende: "La oss tenke over hvilke karakteristikker vi vil at navnet skal ha. Vi ønsker ikke å bli knyttet til en bestemt teknologi eller industri, ettersom vi ikke vet hva vi kommer til å gjøre i fremtiden. Navnet skal kunne uttales på mange ulike språk, og det må være enkelt å varemerke. Og det bør helst være én stavelse." Vi lo alle sammen, for vi forsto hva han foreslo uten å si det: "Bose".
Den første Bose-ansatte var en av Dr. Boses studenter, SherwinGreenblatt. Han var direktør for selskapet fra 1985 til 2001. "I begynnelsen brukte Dr. Bose tid på MIT med undervisningen sin mens vi jobbet med kontrakter med styresmaktene, og på kvelden kom han inn og begynte på det som vi kalte for det andre skiftet – da vi jobbet med alle lydideene", sier Greenblatt.
Psykoakustikk
Psykoakustikk er studien av hvordan lyd oppfattes. Det er selve grunnlaget for hvordan Bose skaper lydprodukter, og det går faktisk helt tilbake til grunnleggelsen av selskapet. Dr. Bose så at andre høyttalere hadde spesifikasjoner som kun målte hvordan lyden fra høyttalerne var, og ikke hvordan han hørte lyden.
I en forelesning på MIT ga Dr. Bose en gang følgende eksempel: "Du kan plassere teknikere i et rom og gi dem i oppgave å redusere forvrengning, og de vil gladelig gjøre dette i årevis. Men det grunnleggende spørsmålet er om dette betyr noe når det gjelder hvordan lyden oppfattes? Forvrengningen er kanskje ikke mulig å høre, selv om du kan avlese den på målere. Og hvis den ikke er mulig å høre, hva er da meningen med det hele, bortsett fra å nå et eller annet teknologisk mål?"
2201-høyttaleren var den første Direct/Reflecting-høyttaleren vi produserte, og den banet vei for det legendariske 901-høyttalersystemet.